1392/12/17 شنبه

پیشینه رشته حقوق و ورود آن به دانشگاه­ها

اولین مدرسه عالی حقوق در دوران مظفرالدین شاه قاجار تاسیس شد. در آن زمان برخی از فارغ التحصیلان رشته حقوق که در روسیه این رشته را فرا گرفته بودند با مشاهده وضعیت اسفناک آموزش و وضعیت سیاسی آن دوره تصمیم به تاسیس این مدرسه کردند.

در اسفند 1312شمسی ، پا پیوست مدرسه عالی تجارت به مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی ، رسما دانشکده حقوق گشایش مییابد. ریاست دانشکده به عهده میرزا علی اکبر خان دهخدا و معاونت آن به عهده دکتر شایگان بوده است . در سال 1313 همزمان با تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران ، دانشکده حقوق یکی از شعبههای دانشگاه تهران تعیین میگردد . سپس در سال 1318 با گشایش بنگاه روزنامه نگاری در دانشکده و انتقال بخش منقول از دانشکده معقول و منقول به دانشکده حقوق ، تقریبا به صورت امروزی ، در محل فعلی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، تثبیت میگردد . در سال 1320 ریاست دانشکده به عهده آقای سید مصطفی عدل واگذار شد . در سال بعد ، مقدمات نخستین دوره دکترای حقوق فراهم گردید .

تا سال 1340شمسی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، تنها دانشکده حقوق در ایران محسوب می‌شده است . در سال 1345 با تشکیل دانشگاه ملی ایران ( شهید بهشتی)توسط پروفسور علی شیخ الاسلام، دانشکده حقوق دانشگاه ملی ایران نیز به عنوان دومین دانشکده حقوق تشکیل گردید . در سال 1346 دوره فوق لیسانس حقوق جزا نیز راه اندازی گردید

هدف رشته حقوق

هدف این رشته تربیت کارشناسانی است که بتوانند درمشاغلی چون قضاوت، وکالت ، سردفتری اسناد رسمی و کارشناسی حقوق انجام وظیفه نمایند.

تمام روابط اجتماعی که آثار حقوقی از آن ایجاد می‌شود، موضوع علم حقوق قرارمی‌گیرد. حال این روابط می‌تواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومیمعروف است و یا شامل روابط خصوصی مردم گردد که حقوق خصوصی نامیده می‌شود.

آینده شغلی

وقتی بااستادان دانشگاه در مورد فرصت های شغلی فارغ التحصیلان لیسانس در رشته های مختلفصحبت می‌کنیم، بیشتر آنان معتقدند که یک فارغ التحصیل در مقطع لیسانس، دانش وتوانایی لازم را برای کار تخصصی در رشته تحصیلی خود ندارد از همین رو نباید انتظارشغلی ایده آل و مطابق میل خود را داشته باشد. در رشته های علوم انسانی که در مقطعلیسانس بیشتر اطلاعات، کلی بوده و اطلاعات تخصصی و کاربردی در مقاطع فوق لیسانس ودکتری ارائه می گردد.

اما رشته حقوق از جمله رشته هایی است که از این قاعدهمستثنی است و یک لیسانس حقوق می تواند کار اجتماعی مشخصی که تخصص است، انجام دهد. در کل اگر بخواهیم به فرصت های شغلی حقوقدان ها اشاره کنیم، باید بگوییم که یک دانشجوی خوب وعلاقمند می تواند پس از گواهی لیسانس به شغل های متنوعی مثل وکالت دعاوی دادگستری،مشاور حقوقی بانک ها، شهرداری ها، شرکت ها و وزارتخانه ها و سردفتری دفاتر اسنادرسمی جذب گردد.

باید توجه داشت که اکثر فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیلاین رشته، از جمله قضاوت، وکالت، تصدی دفاتر اسناد رسمی و تصدی دفتر ازدواج و طلاقامتحان ورودی دارد و فارغ التحصیلان حقوق پس از پذیرش در امتحان ورودی و گذراندن یکدوره کارآموزی، می توانند در مشاغل موردنظر فعالیت نمایند.

اگر داوطلبانبدون بررسی توانایی خود فقط فریب نام رشته و معروفیت آن را بخورند و در واقع رشتهتحصیلی‌شان را بر اساس مد روز انتخاب نمایند بعد از گذشت یک یا دو سال دچارسرخوردگی می‌شوند و حتی انصراف می‌دهند و اگر هم ادامه تحصیل دهند بعد ازفارغ‌التحصیلی نمی‌توانند کار مناسبی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدانمایند.

توانایی های مورد نیاز دانشجویان

جسارت، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب لازمه موفقیت در این رشته است. ممکن است که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما حقوقدان شدن بسیار مشکل است. چرا که علم حقوق امروزه با جامعه شناسی، روانشناسی و علوم فلسفی آمیخته شده است و یک حقوقدان باید از این علوم اطلاعات کافی داشته باشد. همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود موفق گردد لازم است به زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت های زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطابی است. یعنی یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب او قرار می گیرند و یا دادگاهی که مامور رسیدگی به دعوا است، با زبان سلیس و بلیغ قانع کند، در نتیجه باید به زبان و ادبیات مسلط باشد. در ضمن باید اطلاعاتی از ریاضیات داشته باشد.